16.12.2015 r. w Łodzi odbyła się debata „Przemoc w polskiej szkole. Społeczno – kulturowe aspekty wykluczenia”, która została zorganizowana przez Gender w Podręcznikach Projekt Badawczy , Fundacja Feminoteka , EduKABE Fundacja Kreatywnych Rozwiązań , Łódzki Kongres Kobiet oraz Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej UŁ .
Podczas debaty odbyły się następujące prelekcje:
1. Prof. UŁ. dr hab. Jolanta Grotowska-Leder
Temat: Przemoc w szkole – złożoność i transformacja zachowań agresywnych w społeczności szkolnej.
2. Prof. UŁ. dr hab. Elżbieta Michałowska
Temat: Nauczyciele i środowisko rówieśnicze jako źródła przemocy w szkole.
3. Dr Iza Desperak
Temat: Co się dzieje w szkole?
4. Dr hab. Grażyna Mikołajczyk – Lerman
Temat: Przemoc szkolna a niepełnosprawność uczniów.
5. Dr Emilia Paprzycka
Temat: „Klucz do wykluczenia? Konteksty definiowania kobiecości i męskości w podręcznikach do Wychowania do życia w rodzinie”.
6. Magda Grabowska
Temat: „Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona” – prezentacja wyników raportu.
7. Agata Kobylińska, Barbara Michalska
Temat: „(Nie)widoczne czy (nie)obecne? Edukacja przedszkolna wolna od stereotypów?”
Wszystkie prelekcje ułożyły się w jedną i pełną całość. Po prelekcjach odbyła się dyskusja moderowana przez łódzką dziennikarkę Oksanę Hałatyn-Burda. Podczas dyskusji zastanawialiśmy się wspólnie, jakie czynniki wpływają na zjawisko przemocy, jak możemy sobie z nią radzić i co w obecnej sytuacji będzie się działo w związku z tematyką antydyskryminacyjną w szkołach.
Wszystkie uczestniczki i uczestnicy debaty otrzymali papierową wersję skrótu raportu „Gender w podręcznikach”.
CYKL DEBAT I WARSZTATÓW DLA NAUCZYCIELEK I NAUCZYCIELI ORAZ PROFESJONALISTEK I PROFESJONALISTÓW NA TEMAT STEREOTYPÓW organizowany jest przez Interdyscyplinarne Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu we współpracy z Fundacją Feminoteka oraz grupą Głosy Przeciwko Przemocy w ramach projektu „Kobiety i mężczyźni, chłopcy i dziewczęta RAZEM przeciw stereotypom płciowym” programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG.