Wydarzenia

Gender w podręcznikach!

W czwartek 10 września w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyła się konferencja ,,Gender w podręcznikach – diagnoza w kierunku równościowej i antydyskryminacyjnej edukacji szkolnej”, podczas której został zaprezentowany skrót raportu,a w nim rekomendacje przygotowane przez EduKABE dotyczące edukacji przedszkolnej w ramach projektu Gender w podręcznikach.

Konferencja podsumowująca projekt badawczy Gender w podręcznikach

Już w najbliższy czwartek 10 września w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów konferencja ,,Gender w podręcznikach – diagnoza w kierunku równościowej i antydyskryminacyjnej edukacji szkolnej”, podczas której zostaną zaprezentowane przygotowane przez EduKABE wyniki analizy jakościowej i ilościowej podręczników edukacji przedszkolnej w ramach projektu Gender w podręcznikach.

Edu Net – rozpoczynamy rekrutację

EduKABE Fundacja Kreatywnych Rozwiązań prowadzi rekrutację łódzkich szkół gimnazjalnych do bezpłatnego projektu profilaktyczno-edukacyjnego „Edu Net” skierowanego do młodzieży w zakresie zagrożeń związanych Internetem i zjawiskiem cyberprzemocy.
Głównym założeniem projektu jest przeprowadzenie 3 godzinnych warsztatów metodami aktywnymi w okresie od października do grudnia 2015 roku, w trakcie których uczestnicy nabędą wiedzę o rodzajach zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu, o tym jak korzystać z sieci w sposób bezpieczny i kulturalny. Kluczową sprawą jest także uświadomienie młodzieży, gdzie uzyskać wsparcie i pomoc w przypadku napotkania na zagrożenia, a także jakie konsekwencje wiążą się z niebezpiecznym użytkowaniem Internetu zarówno dla ofiary, jak i sprawcy cyberprzemocy.
Zapraszamy do wypełnienia formularzu zgłoszeniowego: FORMULARZ ZGŁOSZENIOWYw terminie do piątku 18.09.2015r.
Regulamin rekrutacji: REGULAMIN.
Projekt „Program profilaktyczny dla młodzieży w wieku gimnazjalnym z zakresu bezpieczeństwa w sieci „Edu Net” jest finansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia.

Profilaktyka ciąż wśród nastolatek… 3 edycja

Fundacja SPUNK po raz kolejny otrzymała dotację na zrealizowanie zadania publicznego „Profilaktyka ciąż wśród nastolatek, chorób przenoszonych drogą płciową, w tym profilaktyka HIV” skierowanego do łódzkiej młodzieży gimnazjalnej.

Głównym celem projektu jest zmniejszenie wsród łódzkich gimnazjalistów zagrożenia podejmowania ryzykownych zachowan seksualnych, których efektem są niechciane, przedwczesne ciąże, zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową, problemy psychologiczne i społeczne.
Projekt obejmie 16 grup młodzieży, 16 grup rodziców oraz dyżur mailowy, w postaci maila zaufania: zapytaj@spunk.pl. Będziemy także na ask.fm i na Instagramie.
Program zajęć można znaleźć tutaj: Profilaktyka ciąż wśród nastolatek, spis zagadnień
Więcej informacji wkrótce!

Projekt realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Fabryka Równości i Fundacją Kreatywnych Rozwiązań EduKABE.
Projekt współfinansowany przez Miasto Łódź w ramach zadania publicznego „Profilaktyka ciąż wśród nastolatek, chorób przenoszonych drogą płciową, w tym profilaktyka HIV”.

TAK / NIE* dla edukacji seksualnej (*niepotrzebne skreślić)

źródło: Gazeta Wyborcza, autorka: Wioletta Gnacikowska
22 kwietnia brałyśmy udział w spotkaniu z łódzkimi radnymi pn. „Wszystko, co chcecie wiedzieć o edukacji seksualnej”. Spotkanie zorganizowane przez Fundacja Nowoczesnej Edukacji Spunk było swego rodzaju pokazową lekcją edukacji seksualnej, przygotowaną po to, aby radne i radni łódzkiej Rady Miejskiej, a także lokalne media miały okazję zobaczyć na własne oczy jak wyglądają prowadzone przez nas warsztaty realizowane w szkołach.
Spotkanie obiło się echem w mediach, trafiłysmy nawet do głównego wydania Faktów TVN:

Fakty TVN: http://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,60/wszystko-co-urzednicy-chcieliby-wiedziec-o-seksie-ale-boja-sie-pytac,535734.html
TV Toya: http://tvtoya.pl/news/show/10069
Radio Łódź: https://www.radiolodz.pl/posts/13792-edukacja-seksualna-dla-lodzkich-radnych-zdjecia
TVN24: http://www.tvn24.pl/lodz,69/radni-w-lodzi-sluchali-o-seksie-warsztaty-przeciwko-kontrowersjom,535715.html
Gazeta Wyborcza: http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,17797051,Lodzcy_radni_na_zajeciach_z_wiedzy_o_seksie.html
Dziennik Łódzki: http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/3833353,edukatorzy-seksualni-z-lodzi-prezentowali-radnym-i-urzednikom-czego-ucza-gimnazjalistow-zdjecia,id,t.html
Nasze Miasto: http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/lodzcy-radni-przeszli-szkolenie-z-edukacji-seksualnej,3358614,artgal,t,id,tm.html

Projekt „Nie pieniaj, zmieniaj!”

W ramach projektu „Nie peniaj, zmieniaj!” rozpoczął prace zespół roboczy ds. opracowania założeń do polityki młodzieżowej dotyczącej obszaru partycypacji . Biorą w nim udział przedstawiciele 5 łódzkich organizacji pozarządowych, a pośród nich Agata Kobylińska z EduKABE oraz pani Hanna Belke – Markiewicz z Wydziału Edukacji. Moderatorem grupy jest Jacek Jędrzejczak.

Głównym celem projektu jest zwiększenie partycypacji społecznej młodzieży oraz instytucji z nią pracujących, na rzecz wypracowania strategii miasta w zakresie polityki młodzieżowej. W ramach projektu działa 15 Klubów „Nie peniaj!”, zrzeszających ponad 200 młodych osób. Wypracowane przez nich rekomendacje stały się podstawą do stworzenia przez organizacje i instytucje strategii miasta na rzecz zmian, wspierających rozwój młodzieży w Łodzi. Obecnie zespół wypracowuje wytyczne co do polityki miasta w swoim obszarze.

W trakcie Europejskiego Tygodnia Młodzieży, w ramach którego 6-8 maja młodzież zaprezentuje wyniki swoich prac, zaproponowane zapisy ds. strategii zostaną skonsultowane z organizacjami i młodymi ludźmi. Po pierwszej konsultacji grupy na podstawie jej wyniku dopracują swoje części dokumentów. Cała ta praca ma doprowadzić do powstania pierwszej strategii ds. młodzieży w Łodzi.


Zapraszamy do zapoznania się z odsłoną nowej strony projektu Gender w Podręcznikach Projekt Badawczy !!! Agata, Basia i Ewa stanowią zespół badawczy, który zajmuje się analizą podręczników edukacji przedszkolnej.
Celem projektu jest rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji miedzy dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami.

Dzięki rzetelnej, opartej o wyniki badań przeprowadzonych na dużej próbie diagnozie, będzie można wskazać zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których potrzebne są zmiany w kierunku równościowej i antydyskryminacyjnej edukacji szkolnej.
Główne pytania i problemy badawcze:
  • Czy i jakiej treści stereotypy związane z płcią występują w podręcznikach?
  • Na ile zawarte w podręcznikach treści i ilustracje promują wielostronny rozwój zarówno dziewczynek, jak i chłopców?
  • W jakim zakresie rzeczywista różnorodność dotycząca ciała, cech psychicznych, ról społecznych oraz zawodów realnie żyjących kobiet i mężczyzn, znajduje odzwierciedlenie w podręcznikach?
  • W jakim stopniu treści podręczników nasycone są koncepcjami tradycyjnego podziału ról i sfer funkcjonowania społecznego kobiet i mężczyzn?
  • Z jakimi innymi cechami powiązane są i krzyżują się stereotypy związane z płcią (wiek, pochodzenie etniczne, (niepełno)sprawność, itp.)

Konsultacje Wieloletniego Programu Współpracy Miasta Łodzi z NGO

W ubiegłym tygodniu braliśmy udział w warsztatach konsultacyjnych związanych z Wieloletnim Programem Współpracy Miasta Łodzi z organizacjami pozarządowymi. Agata Kobylińska reprezentowała fundację w konsultacjach współpracy NGO’sów z Wydziałem Edukacji.
Protokół z podsumowaniem spotkania znaleźć można tu: https://docs.google.com/file/d/0B1xWM47Of5JmZGQ0dnUtelQyTVU/edit?pli=1